Dit is de meest gestelde vraag over vastgoedonderhoud

Onlangs sprak ik tijdens een bijeenkomst van OnderhoudNL over data in vastgoedonderhoud en wat wij daar met ons product Vision in kunnen betekenen. Ik kreeg daar een vraag die mij vaker wordt gesteld en die steeds meer mensen in de branche bezighoudt. Die vraag is: van wie zijn de data eigenlijk?

Vanuit mijn eigen perspectief zijn er twee manieren om deze vraag te interpreteren. Als ik deze vraag krijg als leverancier van software is het antwoord kort en simpel: de data blijven van onze klant. Wij zijn geen Facebook dat voor het eigen gewin verzamelde data in de verkoop zet.

Maar in die vraag ‘Van wie is de data?’ zit meer. Want hoe ga je als onderhoudsbedrijf om met de data die je verzamelt over het vastgoed van je opdrachtgever? Is die data van jou, is die van de opdrachtgever? Wie zorgt dan dat daar, met alle andere data die binnenkomen, ook daadwerkelijk nuttige inzichten uit komen? Het antwoord op die vraag is bepaald niet kort en simpel. Althans, zo lijkt het. En dat heeft alles te maken met het nut van die data en dat je er ook daadwerkelijk iets mee wilt kunnen doen.

Data verzamelen is nog maar het begin

Want waarom willen vastgoedeigenaren data verzamelen? Om meer en beter inzicht te krijgen in hun vastgoed. In algemene zin als het gaat om vierkante meters, maar zeker ook op detailniveau. Hoeveel hoeveel kozijnen zijn er, hoe groot zijn ze en wat is de staat van het schilderwerk? Uit welk jaar zijn de cv-ketels, wanneer is daar voor het laatst onderhoud op gepleegd, hoeveel storingen zijn er, waar zijn ketels aan vervanging toe? Hoeveel vierkante meter gevel bevat een complex, hoeveel daarvan is metselwerk, hoe staat dat metselwerk erbij en waar is nieuw voegwerk nodig?

Nu wordt dat inzicht meestal verkregen via inspecties, die leiden tot een inspectierapport met daarin de staat van het vastgoed en advies over het te plegen onderhoud. Met meer en beter inzicht met data is dat in de toekomst steeds minder nodig. Zeker naarmate we meer gebouwelementen uitrusten met sensoren. Dan weet je uit de data wanneer onderhoud nodig is.

Veel systemen, data over elkaar leggen is lastig

De moeilijkheid zit ‘m alleen nog wel in al die verschillende disciplines en bedrijven die betrokken zijn bij vastgoedonderhoud, die werken met elk hun eigen systemen. Denk maar aan het verschil tussen een installateur en een schilder. Een installateur onderhoudt/vervangt bijvoorbeeld cv-ketels in elke woning in een complex, maar een schilder werkt aan het hele complex. Zij verzamelen dus data op verschillende niveaus, die ze vaak ook nog in hun eigen systemen opslaan en verwerken. Voor woningcorporaties betekent dit dat zij van tig bedrijven data ontvangen en zie daar dan maar eens soep van te maken. Helemaal als de disciplines zoals de installateur en de schilder binnen de woningcorporatie apart gemanaged worden.

Praat hierover met elkaar

Nou bieden we voor die hoeveelheid verschillende data en de moeilijkheid om daar een goede rapportage van te maken met Vision een oplossing voor (zie mijn vorige blog hierover ), maar die geeft geen antwoord op de vraag: van wie zijn de data (al zijn die in ieder geval niet van ons). Dat is immers iets dat besproken moet worden tussen de opdrachtgever (de vastgoedeigenaar) en de opdrachtnemer (het onderhoudsbedrijf). Natuurlijk is het meest logische antwoord dat de data zijn en blijven van de vastgoedeigenaar, maar kun je van een vastgoedeigenaar verwachten dat hij al die data goed beheert? Het is immers geen kwestie van die data over elkaar heen leggen en *pling* het inzicht is er. Het is veel complexer dan dat.

Omdat ik merk dat bedrijven hiermee worstelen wil ik hierbij dan ook een oproep doen (of advies of idee, hoe je het ook wilt noemen): praat hierover met elkaar. Ook als opdrachtnemers samen, als je met 6 schilders of 3 installateurs verantwoordelijk bent voor het bezit van je gezamenlijke opdrachtgever. Want wat als een partij na 2 jaar niet meer mee doet? Wat gebeurt er dan met die data?

Technische en juridische kant

Vanuit mijn eigen expertise weet ik dat dit technisch allemaal kan worden opgelost. Denk aan de onafhankelijk ‘data-verzamelaar’ die wij zijn met Vision. Alle data van alle betrokkenen en uit alle verschillende systemen landt dan in een groot data lake, waarna wij er als onafhankelijke partij voor zorgen dat daar helder gepresenteerde inzichten uit komen.

Over de juridische kant weet ik echter minder. Misschien moet er wel een soort rechtsvorm komen, een vof waar de data in terecht komt. Zodat je voor langere tijd borgt dat die data goed bewaard blijven en inzichten bieden en je niet elke 4 jaar opnieuw een inspectieronde hoeft te doen. (Ik sprak laatst een bewoner en die zei: ‘Zo’n kozijn groeit toch niet, waarom komen ze het nu wéér opmeten?’)

Interesse om hier dieper op in te gaan?

Kortom: een gespreksonderwerp van belang lijkt me. Tussen opdrachtnemers onderling en tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Ik ben ook heel benieuwd: hoe kijken jullie hier tegenaan? Heb je hier als vastgoedeigenaar en onderhoudsbedrijf al wel eens gesprekken over gevoerd met elkaar? Heb je een mening over wat een goede oplossing zou kunnen zijn?

Wij willen vanuit Prognotice ook meer met dit onderwerp gaan doen. We organiseren met regelmaat rondetafelgesprekken en dit is misschien wel een heel interessant onderwerp voor de volgende. Is daar interesse voor? Ik hoor het graag, wij bieden de lunch aan!

Auteur artikel

Remco Iburg

Directeur

MEER LEZEN

Gerelateerde blogs

Klant aan het woord: De Groot Installatiegroep

De Groot Installatiegroep is een full service installatiebedrijf. Met een hoofdvestiging in Emmen en daarnaast zo’n 16 vestigingen door het hele land zorgen zij voor een landelijke dekking. We spreken met André Kamphuis (manager service en onderhoud) en Mike Jansen (inspecteur vastgoed) over de toekomst van het installatie vak.

Lees meer