Klant aan het woord: De Groot Installatiegroep

De Groot Installatiegroep is een full service installatiebedrijf dat zich specialiseert op het gebied van werktuigbouwkunde, elektrotechniek en brandbeveiliging. Met een hoofdvestiging in Emmen en daarnaast zo’n 16 vestigingen door het hele land zorgen zij voor een landelijke dekking. We spreken met André Kamphuis (manager service en onderhoud) en Mike Jansen (inspecteur vastgoed) over de toekomst van het installatievak.

Prestatiegericht onderhoud

André vertelt: “Inspanningscontracten verdwijnen en daar komen prestatiecontracten voor terug; dat zien we in de hele branche. Het werken met een prestatiecontract is een hele andere manier van werken dan dat we gewend waren. Met prestatiecontracten worden wij risicodrager voor instandhouden en zijn verantwoordelijk voor een goed en doordacht ontwerp waarbij de prestaties van de installaties geborgd en meetbaar worden, dit wordt in de toekomst alleen maar meer. De allergrootste uitdaging hierin is: hoe stuur en manage je dit financieel?”

Begroting op orde krijgen

André: “Je hebt echt een systeem als Main nodig om je meerjarenbegroting op orde te krijgen. ERP systemen zijn hiervoor niet geschikt. Het ERP systeem gaat niet gedetailleerd genoeg en mist specifieke functies. Wij gebruiken de software van Prognotice als verlengstuk naast ons ERP systeem. Ook de NEN2767 inspectiemethodiek is opgenomen in Prognotice, niet in het ERP. Vanuit het ERP worden o.a. de werkbonnen aangemaakt, de producten besteld, facturen verzonden en de uren automatisch geregistreerd. In de software van Prognotice gaan wij meer in op detailniveau. Welke assets zitten er in het gebouw en wat is de actuele conditie? Wat is de (economische) levensduur daarvan? Wanneer moeten we gaan vervangen en wat gaat dat kosten? Voldoen we aan de eisen die de klant en de wet- en regelgeving ons stelt?”

“We gebruiken de Prognotice software naast het ERP, het is een gedetailleerde aanvulling”

Goed onderbouwde keuzes maken

Mike: “Als inspecteur geef ik advies hoe de financiële middelen verdeeld worden over de komende 15 jaar. Ik stel eerst vast wat de conditie is en op basis daarvan maken we gedegen en onderbouwde keuzes. Als een bepaald onderdeel zijn levensduur niet haalt, dan kijken we in een projectteam waar dat aan ligt. Soms besluiten we om zaken te veranderen, bijvoorbeeld het wisselen naar een ander type circulatiepomp. Als je de data vastlegt of uitleest ken je de kwaliteit van de verschillende onderdelen en kan je een besluit onderbouwen.”

Sneller en minder fouten

Inspecteur Mike vervolgt: “Ik werk al meer dan 10 jaar met Main en Inspect. Het grootste voordeel is dat je nauwgezet vastlegt aan welke assets onderhoudstaken wordt gedaan. Ik ben dan tijdens de eerste inspectieronde een stuk drukker. Eenmalig registreer je heel veel data in Main. De volgende keer, bij steekproefsgewijze inspecties, pluk je daar de vruchten van. Dit gaat dan stukken sneller dan op de ouderwetse manier: met een papiertje het pand in en daarna de inspectie uitwerken in Excel. Je vult alleen de gebreken en wijzigingen in. That’s it. Dat dit veel minder foutgevoelig is en efficiënter werkt begrijpt iedereen. In theorie kun je dezelfde dag nog aan tafel met de klant”.

Trends en ontwikkelingen

Net als de hele branche ziet De Groot Installatiegroep diverse trends en ontwikkelingen. De belangrijkste die André en Mike noemen zijn:

1. Er wordt meer data uit gebouwen verzameld
“Naast dat wij zelf meer data verzamelen komt er überhaupt meer data beschikbaar. Producten zelf worden veel slimmer. Installaties worden veel complexer. Er gaat steeds meer techniek in een gebouw. Vergelijk het eens met een auto; in ons vak is dat niet anders. Het energieverbruik wordt bijvoorbeeld veel verder uitgesplitst. Bijvoorbeeld in gebouwgebonden en gebruikers energie, dit geeft de mogelijkheid om beter te analyseren en te sturen. Deze data was voorheen helemaal niet beschikbaar.

“Omdat installaties veel complexer worden komt er meer data beschikbaar”

2. Onderhoud en energiegebruik wordt steeds belangrijker
We merken dat we steeds meer in de ontwerpfase van een nieuw project betrokken zijn: hoe gaan we het ontwerp vorm geven om risico’s zo goed mogelijk te beheersen gedurende de meerjarige exploitatieperiode? Hoe gaan we overlast gerelateerd aan het onderhoud minimaliseren en hoe gaan we de bedrijfszekerheid van onze installaties borgen? 

3. Voorspellend onderhoud
Om te kunnen voorspellen is het essentieel om data te verzamelen en daarmee storingen en/of uitval van belangrijke processen te voorkomen. Vastleggen welke asset of sensor een afwijking vertoont is hierin essentieel. Alleen daarmee kunnen we voorspellen welke assets of onderdelen tot uitval dreigen en/of het comfort of de bedrijfszekerheid in gevaar brengen. Hierdoor zijn we in staat tijdig in actie te komen. 

4. Opdrachtgevers worden veeleisender
De Groot gaat mee in de ontwikkeling van prestatiecontracten. De verantwoordelijkheid verschuift grotendeels van gebouweigenaar naar installateur. Je kunt een gebouw alleen onderhouden met specifieke assetdata. Deze data helpen om:

  • Een beeld te vormen welke storingen er aan zitten te komen;
  • Te voorkomen dat installaties uitvallen;
  • Te monitoren of je voldoet aan de afgesproken kwaliteit, dit dus aantoonbaar te maken.

Andre: ”Financieel gezien is een prestatiecontract zonder de juiste data niet rendabel te krijgen. Omdat je verantwoordelijk bent gemaakt, willen wij aantonen wat we hebben gedaan en aantoonbaar maken hoe we hebben gepresteerd”. Prognotice levert hierin belangrijke assetdata.

5. Personeelstekort
“We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we onlangs drie installatiebedrijven hebben overgenomen. Daarmee verstevigen wij onze landelijke dekking. Een bijkomend voordeel is dat onze monteurs minder ver hoeven te rijden en dus sneller op locatie zijn. We kunnen daardoor efficiënter werken. Daarnaast gaan we in de toekomst veel meer ondersteunen op afstand, door bijvoorbeeld op afstand mee te kijken met de monteur op locatie en toepassing van Augmented Reality. Als de servicetechnicus ondersteuning nodig heeft kan hij de technische expertise op afstand halen voor ondersteuning. Zo helpen specialisten (op kantoor of elders aan het werk) deze servicemonteur (in het veld) verder.

Naast het tekort aan personeel hebben we in de toekomst ook andere kennis nodig. Mensen die de beschikbare data begrijpen, interpreteren en daarna met een mooie presentatie of begrijpelijk grafisch dashboard aan de klant en gebouwgebruiker kunnen tonen. Het installatievak wordt daarmee steeds breder en completer. Zo binden we jongeren aan ons bedrijf.”

MEER LEZEN

Meer klantverhalen

Comfort Partners: binnen 1,5 jaar gedigitaliseerd

“Overall heeft deze digitaliseringsslag ons inzicht en tijdswinst gebracht”. Lees het verhaal van Comfort Partners

Wat betekent assetmanagment voor SPIE Nederland? In gesprek met Jurgen Meerkerk

Assetmanagement is de laatste jaren een steeds meer gehoorde term. Wat is de definitie eigenlijk en wat betekent het voor de huidige (installatie)bedrijven? In gesprek met SPIE Nederland.

Resultaatgerichte samenwerking én interne processen digitaliseren: Willems Vastgoedonderhoud

“Verfrommelde of kwijtgeraakte registratiepapieren uit dashboardkastjes is voor ons verleden tijd”. 

Hoe Kemkens capaciteit bespaart door het digitaliseren van processen

“Overall voelen monteurs zich meer betrokken en worden niet meer op pad gestuurd met onvolledige informatie”. In gesprek met Kemkens over digitaliseren van processen.

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen