ULC Technisch beheer

Albert Dubbink is Tendermanager van ULC Technisch Beheer én Prognotice software gebruiker van het eerste uur. Wij spreken graag met hem over diverse onderwerpen die in de installatie- en vastgoedbranche gesprek van de dag zijn. Wat is de visie van Albert – meer dan 30 jaar in het vak – over onderwerpen als:

  • de toekomst van de technische vakman;
  • de trends in duurzame ontwikkelingen;
  • de trends in klantwensen;
  • voor welke doeleinden ULC de Prognotice software gebruikt.

Over Albert Dubbink

“Als Tendermanager ben ik verantwoordelijk voor techniek en duurzaamheid bij ULC Technisch Beheer. Ik ben in de techniek begonnen als projectleider, daarna ben ik bedrijfsleider bij ULC geweest en nu werk ik weer als tendermanager – al meer dan 30 jaar bij ULC. Mijn werkplezier haal ik uit het verdiepen in klanten en marktontwikkelingen. De bestekken probeer ik te vertalen naar de techniek.

Naast mijn werk bij ULC ben ik nog docent bij de opleiding TWI (technicus werktuigkundige installaties) bij ROC Midden Nederland. Mijn studenten geef ik graag mee dat zij voor zichzelf moeten bedenken waar zij hun werkgeluk uit halen. Dat hoeft niet altijd te betekenen om tot manager door te groeien. Ik vertel ze dat ze moeten investeren in wat ze willen worden, dat ze moeten doen wat ze willen én dat zij moeten zorgen dat ze hier goed in worden.”

De toekomst van de technische vakman

“Wanneer we praten over de toekomst van de techniek hebben we het vaak over de inhoudelijke ontwikkelingen van de techniek. Als je kijkt naar het vak: dit gaat ook veranderen. Iedereen kan een radiator ophangen. Maar werken in de nieuwe systemen en de verbanden zien: dát is de toekomst. Het vak van echte vakman: dat wordt afgebouwd. Uiteindelijk blijft een technische specialist over die middels data en systemen de trends ziet in onderhoudsrapportages. Het wordt nog belangrijker om de data die áchter de storingen zit, te begrijpen én naar te handelen.

Een voorbeeld om dit te verduidelijken: als een pomp al drie keer kapot is gegaan, moet ‘de vakman van de toekomst’ kunnen analyseren wat er met die pomp aan de hand is. Hiervoor is het van belang dat vakmensen verstand hebben van de techniek én de data. Repareren en op naar de volgende klus: dat is verleden tijd. Ik zie hierin een verschuiving naar intelligentie én een verschuiving naar data gestuurd service en onderhoud.”

Trends in de markt

Albert vervolgt: “De toekomst van de technische vakman is één. Daarnaast zie ik trends in de markt als het gaat om duurzame ontwikkelingen en wensen van de klanten. Ik zie hierin vier belangrijke trends:

Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Aan de ene kant omdat bedrijven maatschappelijk willen ondernemen. Aan de andere kant hebben wettelijke verplichtingen een boost gekregen én wordt daar op gehandhaafd. Bijvoorbeeld dat gebouwen aan de nieuwe BENG-eisen moeten voldoen.”

Lange termijn visie van gebouweigenaren
“Gebouweigenaren die ook gebruiker zijn, zoals ziekenhuizen, zijn heel concreet bezig met duurzaamheid. Ik zie een verschuiving naar een lange termijn visie. Waar zij van af willen is lukraak repareren van een storing. Deze groep gebouweigenaren streven naar het verbeteren van de installatie aan de voet – voor duurzaamheid op de lange termijn. Of gaan natuurlijk voor een ander duurzaam alternatief.”

Dossieroverdracht bij nieuwe eigenaar
“Sommige panden worden meerdere keren per jaar verkocht aan andere investeerders. Dit betekent dan ook een andere beheerder voor het pand. Een goede en snelle dossieroverdracht is dan van belang – due diligence wordt hierdoor eenvoudig.”

Sturen op data wordt steeds belangrijker
Data wordt steeds belangrijker. Waarom?
– Je moet onderbouwen wat je doet én wat je gedaan hebt – aantoonbaar onderhoud
– Uit de onderhoudsdata moet je trends halen en onderbouwen. Dit resulteert in gedegen, onderbouwde adviezen naar de klant
– In september moeten vaak investeringsbudgetten ingediend worden. Beheerders willen geen onverwachte kosten hebben. Zij willen budgetten, dan hebben zij het onder controle. Ik durf zelfs te zeggen dat onverwachte kosten funest zijn, soms zelfs een vertrouwensbreuk.

 Gebruik van Prognotice software

“Wij gebruiken Prognotice software voor verschillende klanten, met verschillende doelstellingen.

Meerjarenonderhoudsplan
Voor een aantal klanten maken wij een meerjarenonderhoudsplan omdat zij budgetten erg belangrijk vinden.

Verkoopinstrument bij aanbestedingen
We gebruiken de software als verkoopinstrument bij aanbestedingen, om te laten zien dat wij op lange termijn met de klant mee kunnen denken. Het is regelmatig voorgekomen dat wij hierdoor de aanbesteding winnen, omdat we op hoofdlijnen kunnen aangeven wat onze visie is en dat ook eenvoudig in beeld kunnen brengen.

Vertrouwensrelatie met onze klanten
Een andere manier waarop wij de software van Prognotice gebruiken is voor de (lange termijn) vertrouwensrelatie met onze klanten. De budgetten die we opstellen bijvoorbeeld, deze bespreken we periodiek met onze klanten. Daarna verwerken we de input van deze gesprekken in het MJOP. Met Prognotice maken we de gevolgen inzichtelijk. Ik zie dit als hét instrument voor lange termijn relaties.”

ULC en Prognotice – de toekomst

We zien dat aantoonbaar onderhoud steeds belangrijker wordt en volgen de ontwikkelingen bij Prognotice met veel interesse. De demo van de QR labels en het vastleggen van bezoekinformatie op een asset laat zien dat Prognotice het vak van de installateur écht begrijpt. Ze zetten ons aan het denken – dat is altijd fijn aan een partner.

Over ULC Techniek Beheer

ULC is opgericht in 1923 als de Utrechtse Loodgieters Combinatie en in bijna 100 jaar tijd uitgegroeid tot een landelijk opererend totaalinstallateur. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwerpen, realiseren en onderhouden van technische installaties in gebouwen.

MEER LEZEN

Meer nieuws

Klant aan het woord: De Groot Installatiegroep

De Groot Installatiegroep is een full service installatiebedrijf. Met een hoofdvestiging in Emmen en daarnaast zo’n 16 vestigingen door het hele land zorgen zij voor een landelijke dekking. We spreken met André Kamphuis (manager service en onderhoud) en Mike Jansen (inspecteur vastgoed) over de toekomst van het installatie vak.

Lees meer
Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen