Slim assetmanagement: ook een oplossing voor het personeelstekort in de branche

Dit blog is geschreven door Jeroen Boxsem in januari 2020. Ondertussen is Jeroen niet meer in dienst, maar de inhoud van het blog is nog steeds actueel.

Wauw, ik werk alweer bijna 9 maanden bij Prognotice. Toen ik begon stapte ik er met een frisse blik in (want: nieuw in de onderhoudsbranche) en na veel gesprekken met onderhoudsbedrijven bleef dit mij bij: 1) wauw, wat een mooie branche! en 2) digitalisering biedt veel kansen. Als je monteurs tekort komt bijvoorbeeld, wil je niet continu onnodig naar storingen rijden, want je wil je personeel zo efficiënt mogelijk inzetten. Met slimme, digitalisering van je assetmanagement lukt dat. Toch blijkt die stap naar verdere digitalisering voor bedrijven lastig te maken. Maar, wat ik ook heb geleerd: dat hoeft niet zo te zijn. Bij deze mijn beschouwing na een klein jaar in de branche: over monteurstekorten, digitalisering, data en slim assetmanagement.

Voordat ik bij Prognotice kwam werkte ik in de ICT voor zorg en onderwijs, dus de vastgoedonderhoudsbranche was voor mij nieuw. Toch zijn er ook parallellen. Zo speelt het tekort aan personeel, de strengere wetgeving en steeds veeleisender opdrachtgevers zowel de zorg, als het onderwijs, als het vastgoedonderhoud parten. Je hebt minder mensen, maar er moet steeds meer.

Meer eisen en wensen

Door strengere wetgeving willen vastgoedeigenaren bijvoorbeeld steeds meer inzicht. Zij moeten aantonen compliant te zijn, bijvoorbeeld voor de brandweer en de verzekering, en zijn daarvoor afhankelijk van de input van de partijen die hun vastgoed onderhouden.
Onderhoudsbedrijven doen er op hun beurt alles aan om dat inzicht te bieden. Maar dat is lastig, want er zijn altijd meerdere onderhoudspartijen betrokken. Dus je kan als onderhoudsbedrijf zelf een mooie tool of portal hebben, maar dat geeft de opdrachtgever dan alleen inzicht over wat jij doet, niet over alle assets en alle onderhoudswerkzaamheden.

Je wil dat de data voor je werken

Dat is dus complex. Vooral omdat het door de personeelstekorten extreem hard werken is voor onderhoudsbedrijven. Waar haal je dan de tijd vandaan om die digitalisering eens goed op te pakken? 

(ERP)pakketten, tools en apps zijn er genoeg, maar die bedienen dan niet de hele scope of communiceren niet met elkaar, waardoor ze soms juist voor meer onduidelijkheid zorgen. Terwijl je wil dat het makkelijker wordt met digitalisering. Makkelijker voor jou en makkelijker voor de monteurs. Je wil dat de data voor je werken.

Anders, slimmer werken

En daarom word ik dus ook zo blij van het werken bij Prognotice. Zoals gezegd, ik zit hier nu 9 maanden en ik merk dat we bedrijven echt kunnen helpen. Dat komt doordat mijn collega’s een tijd terug al deze uitdagingen in de markt herkenden en er een oplossing voor bedachten.

Want de realiteit is: als onderhoudsbedrijf ga je al die extra monteurs die je nodig hebt niet vinden, daarvoor is het tekort simpelweg te groot. En dus moet je anders gaan werken. Slimmer. Door niet alleen te kijken naar de wettelijke eisen of het piepsysteem, maar door onderhoud en keuringen uit te voeren die de levensduur van het vastgoed verlengen en die je heel exact kan plannen. Zodat je je personeel zeer effectief inzet en opdrachtgevers het inzicht biedt dat ze vragen.

De oplossingen zijn er

Nu denk je misschien, best een grote mond voor iemand die net in de branche komt kijken. Ja, misschien wel, maar het kan, deze manier van werken. De oplossingen zijn er om samen met andere onderhoudspartijen wel dat totaaloverzicht te bieden aan opdrachtgevers en zelf slimmer en efficiënter te werken. Ik zie het elke dag.

Slim assetmanagement is niet moeilijk en het levert je heel veel op. Ik heb Remco en Arjen er nog geen enkele keer op kunnen betrappen dat ze geen antwoord hadden op de vraag van een klant. Sterker nog, ze geven een antwoord. Er is heel goed over nagedacht en ik ben er trots op daar met klanten over te mogen praten.

Auteur artikel

Jeroen Boxsem

Salesmanager

MEER LEZEN

Gerelateerde blogs

Steeds meer apps en tools in vastgoedonderhoud: hoe gaat u daar slim mee om?

Er gebeurt veel als het gaat om digitalisering in vastgoedonderhoud. Er zijn steeds meer apps en software om zaken te regelen en vast te leggen die voorheen werden gecoördineerd en vastgelegd in Excel of andere programma’s. Hoe zorgt u ervoor dat al die apps en tools dan weer met elkáár communiceren?

 

Wat betekent assetmanagement voor SPIE Nederland? In gesprek met Jurgen Meerkerk

Assetmanagement. De laatste jaren een steeds meer gehoorde term. Wat is de definitie eigenlijk van assetmanagement? Wat betekent het voor de huidige (installatie)bedrijven? We spreken met Jurgen Meerkerk van SPIE Nederland over wat assetmanagement voor hen betekent.

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen