Wat betekent assetmanagement voor SPIE Nederland? In gesprek met Jurgen Meerkerk

Assetmanagement. De laatste jaren een steeds meer gehoorde term. Wat is de definitie eigenlijk van assetmanagement? Wat betekent het voor de huidige (installatie-)bedrijven?

Na jarenlange ervaring in de branche zeggen wij duidelijk: er is niet één definitie voor assetmanagement. Voor iedere organisatie betekent assetmanagement iets anders. In deze reeks spreken wij met branchegenoten over wat assetmanagement voor hen betekent.

Het centraal zetten van de asset

In gesprek met Jurgen Meerkerk van SPIE Nederland legden we de vraag ‘wat betekent assetmanagement voor SPIE’ op tafel. “Kort samengevat: we zetten de asset centraal”, aldus Jurgen – Manager Business Development & Innovatie bij SPIE Nederland. Jurgen is bij SPIE Technisch Facility Management (Tech FM) verantwoordelijk voor de strategie en continue doorontwikkeling. “Voor assetmanagement richt je de processen in, tuig je de organisatie op, en ontwikkel en implementeer je systemen. Assetmanagement vraagt onder andere om een IT landschap met een totaalconcept van A tot Z. Uiteindelijk om te voldoen aan de andere soort (innovatieve) klantvragen die we ontvangen”.

Hij vervolgt: “Assetmanagement betekent bij ons dat vanuit een detailoverzicht overkoepelende, strategische keuzes gemaakt worden. Bijvoorbeeld voor onderhoud, energieverbruik en materialen om daarmee te komen tot een circulaire en duurzame wereld. Assetmanagement is de volledige cyclus: van de ontwerpfase tot aan beheer en onderhoud en zelfs een stapje verder: tot aan vervangen, afvoeren en hergebruiken van materialen”.

“De veranderende (innovatieve) klantvragen vragen om gedetailleerde informatie, om vanuit daar strategische keuzes te kunnen maken.”

Start bij het begin van het project

Jurgen vervolgt: “Al vanaf de start van het project is heel veel data beschikbaar. Wij werken bijvoorbeeld veel met BIM modellen. We streven ernaar dat de afdeling Beheer en Onderhoud al vanaf het begin, in de ontwerpfase, meekijkt met het ontwerp. Door met een andere bril naar het ontwerp te kijken, kunnen zij aan de voorkant van het project de total-cost-of-ownership gedurende de levensduur optimaliseren. Verificatie en validatie vindt vervolgens via assetmanagement plaats”.

Optimaliseren driehoek prestatie – kosten – risico’s

“Als installateur wil je natuurlijk dat de installatie optimaal presteert. Het optimum is bij iedere klant en installatie anders”, vervolgt Jurgen. “Deze vraagstelling komt veel terug bij de huidige meerjarige prestatiecontracten. Steeds meer vragen we ons af hoeveel storingen wij acceptabel vinden gedurende een contract. Voorkomen van storingen kan vervolgens via preventief onderhoud; onderdelen op tijd vervangen, (toekomstige) gebreken signaleren en de installatie in een goede conditie houden. Aan de andere kant proberen we ook weer onderdelen zo lang mogelijk mee te laten gaan, voor duurzaamheid. We zijn continu op zoek naar het optimum van kosten en kwaliteit, om uiteindelijk het optimale vervangingsmoment te vinden. Hiervoor registreren wij op assetniveau de activiteiten (o.a. storingen), en bijbehorende kosten. Dit is het fundament voor assetmanagement.

Meer over assetmanagement: Online sessie ‘van MJOP naar assetmanagement’
donderdag 27 januari 2022 van 10.00 – 11.00 uur. 

 

Dit figuur is een afgeleide van het VDM-model van Mainnovation en geeft o.a. aan in welke fase van volwassenheid onze klanten zitten. Wij optimaliseren onze dienstverlening per fase. Het model is daarnaast uitgebreid met voorspellend onderhoud (predictive maintenance).

Meer kwaliteit

Jurgen: “Wat wij ook merken is dat assetmanagement de kwaliteit die wij leveren verhoogt. Het onderhoudsproces wordt door assetmanagement verbeterd, omdat veel meer informatie beschikbaar is. Zeker voor de servicemonteur. Een mooi praktijkvoorbeeld: een klant van ons heeft cleanrooms in zijn gebouw. Voor deze ruimten zijn heel specifieke en gedetailleerde eisen wat betreft bijvoorbeeld luchtdruk en/of temperatuur. Als hier (tijdelijke) wijzigingen in zijn, dan is direct de volledige cleanroom buiten dienst en kan zelfs de testopstelling niet langer bruikbaar zijn. Testen kunnen meerdere jaren lopen.  Dit mag dus écht niet gebeuren. Omdat we nu een assetmanagementsysteem hebben waar ook juiste werkomschrijvingen op klantniveau instaan, is het risico van een menselijke fout zoals hierboven omschreven flink verkleind. Een ander voorbeeld is dat de servicemonteur voordat hij naar de klant gaat al geïnformeerd is over de historie én of er bijvoorbeeld op korte termijn een vervanging aan zit te komen. Voorheen hadden wij die informatie ook al wel beschikbaar, maar versnipperd op verschillende plekken. Kortom: de servicemonteur gaat op pad met meer (gedetailleerde) informatie waardoor hij nóg beter zijn werk kan doen”.

“Menselijke fouten worden verkleind en monteurs gaan met meer gedetailleerde informatie op pad”

Ook voor gebouweigenaren

Hij vervolgt: “Onze klanten, gebouweigenaren, steunen ons niet alleen bij deze transitie maar vragen er ook om. Samen zetten we hierin stappen, dit is echt een gezamenlijk proces van SPIE en haar klanten. Klanten ontvangen van ons steeds meer informatie, bijvoorbeeld optimalisatievoorstellen voor gebouwbeheerinstellingen.

Voor een klant betekent assetmanagement dat zij:

  • beter advies van ons krijgen
  • hun installaties een langere levensduur hebben
  • lagere kosten hebben.

Aan de wijziging in de klantvragen zien we ook echt dat ook zij bewuster worden. De klantvragen die we tegenwoordig ontvangen zijn bijvoorbeeld: wij willen graag verduurzamen, willen jullie ons helpen? Of: we willen graag beheer en onderhoud op een hoger niveau, hoe pakken we dit samen op?”

Nog een voordeel is dat er inzichtelijk wordt gemaakt wat de consequenties zijn voor de prestatie en de risico’s indien men tijdelijk te weinig budget heeft. Het belangrijkste is echter dat de klant een lange termijn inzicht heeft op vervangingsinvesteringen en kosten. Dit is een praktisch voorbeeld voor de toepassing van het optimaliseren van de balans tussen kosten, prestaties en risico’s”.

“Aan de wijziging in de klantvragen zien we ook echt dat zij bewuster worden”

Andere manier van werken

“Deze ontwikkeling vraagt een andere manier van werken. Het vraagt meer registratie in het veld, zodat je deze informatie strategisch kunt gebruiken. Door van te voren in te schatten wat de storing is en hierdoor direct te kiezen wat voor kwalificaties vereist zijn, kun je daarmee de beste persoon selecteren die ingezet moet worden om de storing op te lossen. En nog een stap verder: dan ook direct de juiste materialen mee te laten nemen naar de storing, omdat je al kunt inschatten welke onderdelen mogelijk vervangen moeten worden.

Kortom: van werken op de reguliere manier naar werken volgens assetmanagement is een transitie die door zowel installateur, klant als de medewerkers gemaakt moet worden. We zijn al een eind onderweg, maar ontwikkelen en leren nog iedere dag.”

“Door informatie gedetailleerd vast te leggen, kunnen strategische keuzes gemaakt worden”

Over SPIE Nederland

SPIE Nederland begeleidt haar klanten in het ontwerp, de uitvoering, de exploitatie en het onderhoud van netwerksystemen en energie-, infrastructurele-, industriële-, en gebouwinstallaties. In Nederland heeft SPIE circa 4.300 medewerkers over 25 locaties verspreid door heel Nederland. Hiermee behoren zij tot de top 3 van technische dienstverleners in ons land.

 

Meer lezen over assetmanagement

MEER LEZEN

Meer klantverhalen

Hoe Kemkens capaciteit bespaart door het digitaliseren van processen

“Overall voelen monteurs zich meer betrokken en worden niet meer op pad gestuurd met onvolledige informatie”. In gesprek met Kemkens over digitaliseren van processen.

Klant aan het woord: De Groot Installatiegroep

De Groot Installatiegroep is een full service installatiebedrijf. Met een hoofdvestiging in Emmen en daarnaast zo’n 16 vestigingen door het hele land zorgen zij voor een landelijke dekking. We spreken met André Kamphuis (manager service en onderhoud) en Mike Jansen (inspecteur vastgoed) over de toekomst van het installatie vak.

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen