Heijmans calculeert efficiënt en foutloos in Prognotice – Value

Sylvia Vogels-Kantelberg is hoofd Bedrijfsbureau Beheer en Exploitatie bij Heijmans. Ze is verantwoordelijk voor het financiële vraagstuk van onderhoudsprojecten binnen het servicebedrijf. We praten met haar over het maken van onderhoudscalculaties, consistent in de hele organisatie, snel, foutloos én maximaal geoptimaliseerd.

Wensen

Sylvia vertelt: “Één van onze wensen is onderhoud efficiënt en foutloos te calculeren binnen Heijmens. Het calculeren van een onderhoudsproject is een heel ander verhaal dan het calculeren van een nieuw te bouwen project. Hier zitten heel veel haken en ogen aan. Want: hoe voorspel je onderhoudskosten?  We hebben een intern platform opgesteld waar alle medewerkers die werken aan onderhoud toegang toe hebben. De software Value van Prognotice helpt ons daarbij.

Hiervoor werkten wij met Excel. Dat is een prima programma, je kunt er heel veel mee. We zagen echter wel dat enorm veel tijd gaat zitten in randzaken: fouten die gemaakt waren terugzoeken en weer rechttrekken bijvoorbeeld. Daarnaast werkten de vestigingen op verschillende manieren.”

Lees ook: ‘Onderhoudscalculaties maken met Value: “Dit kan nog veel meer dan Excel!”

Intern calculatie platform

“Het gebruik van Value levert ons veel voordelen op:

  • Begrotingen worden consistent door de hele organisatie gebruikt;
  • Omdat het programma simpel te leren is, is het niet meer nodig om veel kennis te hebben van Excel;
  • Met Value hebben we een softwaresysteem waarmee Masterdata beter beheersbaar is;
  • Het belangrijkste verschil is dat ik een focusverschuiving zie in de werkzaamheden van onze afdeling. Voorheen waren collega’s veel drukker met de randzaken, terwijl met het gebruik van Value meer tijd ontstaat voor het werk wat er echt toe doet en waar zij passie voor hebben: dé goede onderhoudscalculatie maken.

We streven ernaar om een zelflerend platform te creëren. In de toekomst verwerken we de gegevens die terugkomen van de servicetechnici om de calculaties nog beter te evalueren. Dan hebben we de magische loop tussen gecalculeerde waarde en werkelijke kosten.”

Lees ook: Slim assetmanagement: ook een oplossing voor het personeelstekort in de branche

Assetmanagement

”Wat mooi is aan de software van Prognotice is de doorkijk naar de cirkel van assetmanagement. Uiteindelijk kan de software niet alleen gebruikt worden voor het maken van onderhoudscalculaties, maar ook de koppeling maken met de afdeling financiën voor facturatie, het maken van een MJOP en de koppeling met het versturen van uitvoeringsplannen naar servicetechnici op de werkvloer. De verbeterslag in software zit ‘m straks dus niet alleen in het calculeren van onderhoudsbegrotingen, maar integraal door de hele organisatie heen.”

Samenwerken met Prognotice

“Samen met een aantal andere collega bedrijven nemen wij plaats in de vakgroep Value. Regelmatig overleggen wij over de ontwikkeling van het product Value. Wat kan er beter? Moeten er aanpassingen komen? Het fijne aan Prognotice is dat zij luisteren. Ze staan open voor feedback en doen daar ook wat mee.

Wat ik daarnaast leuk vind aan deze vakgroep, is dat ik enorm veel leer van de andere bedrijven. Een tijdje geleden kwam er vanuit de Vakgroep een vraagstuk ter tafel, ik heb toen mijn kennis gedeeld hoe wij dit bij Heijmans aanpakken. Andersom leer ik van de andere bedrijven en pas ik dit toe in onze organisatie.”

Trends in de branche

“Ik zie dat aantoonbaar onderhoud, resultaatgericht of prestatiegericht onderhoud, een trend is in de bouw- en vastgoedwereld. Het gaat steeds meer richting ‘Totaal ontzorging’.

Wat ik merk in de branche is dat onze klanten gaan voor een samenwerkingspartner. Voorheen werd er inspanningsgericht gewerkt -plat gezegd-: ik heb een storing, ik bel een installateur, de installateur repareert, stuurt factuur, en de wegen scheidden totdat er een nieuwe storing komt.

Klanten willen steeds meer een samenwerkingspartner voor de lange termijn. Dat kan zijn resultaatgericht of prestatiegericht, in ieder geval de lange termijn relatie en werken vanuit service en al vooraf meedenken met de klant i.p.v. reactief. Daarin maken we een transitie van leverancier naar adviseur. Aantoonbaar onderhoud is hoe dan ook belangrijk.”

Toekomst

“Mijn wens is om bewust bezig te zijn met de zorg voor ons nageslacht en het zorgzaam omgaan met people, planet en profit. Zo zijn instandhouding, levensduurverlenging en herbestemming zaken die mijn gedachte dagelijks beïnvloeden. Door slim om te gaan met ons kostbaarste vastgoed bezit, zoals monumenten of binnenstedelijke gebieden, behouden wij onze oorsprong en geven ons nageslacht mee wat ons dierbaar is. Ik zou graag willen dat de historische waarde in stand blijft en we tegelijkertijd een gezonde leefomgeving creëren voor zowel mens als natuur”.

Over Heijmans

Iedereen wil schone lucht, wonen in een fijne buurt, werken op een goede werkplek en veilig reizen van A naar B. Door te verbeteren, verduurzamen en verslimmen maakt Heijmans die gezonde leefomgeving. Jan Heijmans begon in 1923 als stratenmaker. Inmiddels is Heijmans een beursgenoteerde onderneming die activiteiten combineert in vastgoed, bouw & techniek en infra. Daarbij werken we veilig en voegen we waarde toe aan de plekken waar we actief zijn. Zo bouwen we samen met onze opdrachtgevers aan de contouren van morgen: www.heijmans.nl

MEER LEZEN

Meer klantverhalen

Hoe Kemkens capaciteit bespaart door het digitaliseren van processen

“Overall voelen monteurs zich meer betrokken en worden niet meer op pad gestuurd met onvolledige informatie.” In gesprek met Kemkens over digitaliseren van processen.

Comfort Partners: binnen 1,5 jaar gedigitaliseerd

“Overall heeft deze digitaliseringsslag ons inzicht en tijdswinst gebracht”. Lees het verhaal van Comfort Partners

Klant aan het woord: Richard van Rijswijk van SPIE Nederland

Voor SPIE en haar klanten wordt het beheren van data van assets steeds belangrijker. Regelmatig spreken wij met onze klanten over het onderwerp assetmanagement. Richard van Rijswijk is als contractmanager bij SPIE verantwoordelijk voor het implementeren van onderhoudscontracten.

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen