Samenwerken in de onderhoudsbranche – Woningcorporatie bepaalt?
Samenwerken begint bij vertrouwen en elkaar leren kennen. Prognotice brengt graag bedrijven samen, niet alleen om te netwerken, maar ook om kennis te delen of nieuwe initiatieven te starten. Zo spraken we begin juni met een aantal installatie- en gevelonderhoudsbedrijven over RGS. Op 20 juni jl kreeg dit eerste gesprek een passend vervolg met een andere groep bedrijven. Tijdens een heerlijke lunch spraken wij met Joep Kemkens (Kemkens), Edwin Suttorp (Breman) en Petri Bosch (Weijman) over de actuele ontwikkelingen bij de woningcorporaties.
Uitdagingen genoeg!
Al snel werd duidelijk dat er nog veel werk te verzetten is en de uitdaging van de CO2-besparing is groot. Maar dat is niet de enige uitdaging waar deze bedrijven voor staan. Ook over de schaarste op de arbeidsmarkt wordt uitgebreid gesproken. Een aantal partijen geeft al op de lagere school voorlichting aan ouders over het technische vak en de toekomstmogelijkheden voor hun kroost om daarin verder te gaan. Daarnaast is samenwerken een belangrijk onderwerp, elke onderhoudspartij is betrokken bij een samenwerking van enige omvang.
Wie pakt de regie?
Het is mooi om te horen dat de onderhoudsbedrijven de regierol op zich willen nemen. Echter wordt de keuze wie de regie gaat voeren mede bepaald door de complexiteit en het financiële aandeel bij een (renovatie-)project. En uiteindelijk is het de woningcorporatie die het definitieve besluit neemt. In deze samenwerkingen zoeken partijen elkaar niet snel op. Men verwacht dat de opdrachtgever een coördinerende rol op zich neemt.
Data steeds belangrijker
De bedrijven die wij spraken hebben de data goed op orde. Ze kunnen de opdrachtgever alles aanleveren wat deze wenst of eist. Maar in de samenwerking ziet men nog wel verbeterslagen. Elk bedrijf werkt met zijn eigen systemen en eigen gekozen apps. Het verwerken van deze data naar een voor de opdrachtgever leesbaar formaat is niet eenvoudig. Aan tafel wordt gesproken over het omzetten van data naar informatie. En dat bij voorkeur discipline onafhankelijk, zodat er voor de woningcorporatie een compleet overzicht van zijn bezit en de staat van onderhoud gemaakt kan worden. Dat overzicht zal een bijdrage leveren in het maken van de juiste keuzes.
Tot slot wordt nog gesproken over de kosten van deze informatie en voor wiens rekening deze is. Daarover zijn de meningen nogal verdeeld en lossen we niet op tijdens deze lunch. Een mooi onderwerp waar we graag met een volgende groep van bedrijven uit de vastgoedwereld over doorpraten. Heeft u hier een uitgesproken mening over? We gaan graag een (goed) gesprek met u aan!
MEER LEZEN
Gerelateerde blogs
Klant aan het woord: De Groot Installatiegroep
De Groot Installatiegroep is een full service installatiebedrijf. Met een hoofdvestiging in Emmen en daarnaast zo’n 16 vestigingen door het hele land zorgen zij voor een landelijke dekking. We spreken met André Kamphuis (manager service en onderhoud) en Mike Jansen (inspecteur vastgoed) over de toekomst van het installatie vak.
Hoe Kemkens capaciteit bespaart door het digitaliseren van processen
“Overall voelen monteurs zich meer betrokken en worden niet meer op pad gestuurd met onvolledige informatie.” In gesprek met Kemkens over digitaliseren van processen.
Resultaatgerichte samenwerking én interne processen digitaliseren: Willems Vastgoedonderhoud
“Verfrommelde of kwijtgeraakte registratiepapieren uit dashboardkastjes is voor ons verleden tijd”.