25 maart 2018
Eerder schreven we al over hoe steeds meer van onze klanten slim gebruik maken van MJOP’s. Met behulp van MJOP’s komen ze goed geïnformeerd aan tafel bij opdrachtgevers en kunnen ze door die goede serviceverlening langdurige relaties opbouwen. Eén van die klanten is installatiebedrijf Kemkens. We vroegen Antwan van Dorst (Hoofd Utiliteit van Kemkens Utiliteit) om er hier, op onze website, meer over te vertellen. Antwan: “Opdrachtgevers zijn blij verrast als wij met een meerjarenbegroting komen, terwijl dit voor ons standaard dienstverlening is en wij het met behulp van Main en Inspect zo uit de computer halen. Dat overtreft wel hun verwachtingen.”
Kemkens heeft een gave geschiedenis. Het bedrijf begon in 1857, deed in 1919 nog iets met een aardappelrooimachine, verkocht ergens begin vorige eeuw fietsen en levert nu al jaren met 40 gespecialiseerde adviseurs en 600 servicemonteurs warmtecomfort aan particulieren en bedrijven.
Zo bezien klinkt het wel alsof het bedrijf regelmatig totaal van koers veranderde, maar volgens Antwan is er een rode draad. “Natuurlijk is fietsen verkopen compleet anders dan wat we nu doen, maar toen we die fietsen verkochten (rond 1922) leverden we er gratis fietslessen bij. Dat gevoel voor service zit echt in ons DNA, dat is al die decennia niet veranderd. We zetten altijd al in op langdurige klantrelaties.”
Over op gas en van het gas af
Ook bijzonder, Kemkens startte in 1978 een eigen afdeling gasservice en maakte daarmee een enorme groei door. Hoe anders is het nu, nu we weten dat we op termijn allemaal van het gas af moeten. Maar Kemkens zou Kemkens niet zijn als zij niet mee veranderde. Als servicepartner van Essent gaat Kemkens zich ook houden aan het onlangs door Essent ondertekende manifest van UNETO-VNI, Energie Nederland, Greenpeace en een groot aantal andere organisaties. Daarin staat dat cv-ketels vanaf 2021 alléén nog vervangen mogen worden in combinatie met een hybride warmtepomp, een zonneboiler of een ander duurzaam alternatief.
Geen gedoe meer met allerlei bestanden
Gezien de servicegerichte aard van Kemkens is het niet vreemd dat het bedrijf al lang werkt met MJOP’s. Tot een jaar of 5 geleden gebeurde dat echter wel in Excel. Kemkens maakte de overstap naar Prognotice toen Main en Inspect werden voorgeschreven door de gemeente Oss, waar Kemkens samen met bouwbedrijf Wagemakers en Tijssen Elektro het totaalbeheer voor doet.
Antwan: “De gemeente Oss wilde overall inzicht hebben. Geen losse rapportages meer per onderhoudspartij, maar één overzicht én op basis van de conditiemeting. Zo wilde de gemeente tot objectieve en vergelijkbare metingen komen en dat was ook het begin van de samenwerking tussen Kemkens en Prognotice. Vrijwel direct zagen we er de grote voordelen van in. Veel meer inzicht en geen gedoe meer met allerlei bestanden waarvan je niet meer weet wat de laatste versie is en die heel veel tijd kosten om bij te houden.”
Sneller, slimmer en makkelijker
“Nu voeren onze opgeleide monteurs op locatie meteen de conditiemetingen in, maken ze foto’s en kijken ze of de assetgegevens (zoals bouwjaar, type, vermogen) in de praktijk ook kloppen. En kloppen ze niet, dan voeren ze ter plekke de benodigde wijzigingen door on onze centrale database, die wij allemaal gebruiken. Voorheen zetten ze dat op een werkbon, waarna iemand op kantoor dat dan ging overtypen. Heel omslachtig allemaal, met veel kans dat er ergens iets verkeerd werd ingevoerd.”
Binnen no time een MJOB
In 2017 besloot Kemkens de laatste Excel meerjarenplanningen eruit te gooien en voortaan alleen nog maar begrotingen te maken met Main en Inspect. “We leren nog elke dag meer over wat het systeem allemaal kan. Voorheen moesten we bijvoorbeeld zelf bij elke pomp en ketel opzoeken wat de levensduur was en wat de kosten waren om die te vervangen. Alles moesten we in Excel apart invoeren. Nu voeren we de NL-SFB code in en voert het systeem alle benodigde gegevens in al onze bestanden door. Zo hebben we ook binnen no time een MJOB. We zijn er echt nog maar een kwart van de tijd mee bezig.”
“Die tijdwinst zit in het slim omgaan met data en daarmee kunnen we onze opdrachtgevers verrassen. Wij hebben overzicht, geven inzicht, tonen aan dat we het op orde hebben en dat we hen kunnen voorzien van alle benodigde assetdata. Dat is professioneel en past helemaal bij onze bedrijfsvoering.”
Het wordt alleen maar slimmer
Antwan ziet het belang van data razendsnel groeien in de branche. “De verduurzamingsopgave heeft een enorme impact op de hele branche. We hebben gigantisch veel te doen. De hoeveelheid werk is dus geen probleem, wel hoe we dat binnen de gestelde termijn gaan realiseren.”
“Data kunnen daarbij helpen. Denk aan data gedreven onderhoud: niet meer jaarlijks die ketel of warmtepomp onderhouden, maar alleen als het toestel aangeeft dat het nodig is. De sensoren die nodig zijn om dat soort meldingen te doen worden steeds goedkoper en de mogelijkheden om data op te slaan, te koppelen en te interpreteren steeds groter. Als ik zie wat we nu nog elke dag leren over wat Main en Inspect allemaal kunnen… En als ik denk aan wat er allemaal nog komt… Het gaat in de toekomst alleen nog maar makkelijker en veel slimmer worden.”
MEER LEZEN
Meer klantverhalen
Het geheim van Megens Technisch Beheer: de MJOP-software van Prognotice
”Met de MJOP-software kunnen we onze klanten beter voorzien van financieel gedreven advies. In gesprek met Paul Vos van Megens Technisch Beheer over de MJOP-software van Prognotice”.
Meer structuur en een betere klantrelatie voor Bonarius door de MJOP software van Prognotice
”De MJOP-software geeft ons in een oogopslag overzicht en de juiste structuur. In gesprek met Dave Schouten van Bonarius over de software van Prognotice”.
Bij Schouten Techniek zijn klanten altijd direct geïnformeerd
“Opdrachtgevers kiezen voor ons omdat we snel onze informatie kunnen delen vanuit het veld.”
Van jaarlijks handmatig in Excel naar goed onderbouwde MJOP’s voor Van Dam Groep
“We merken dat klanten sneller akkoord geven op onze offertes, omdat ze nu veel beter begrijpen dat vervanging nodig is”. In gesprek met Ron Huisman van Van Dam Groep over de digitaliseringsslag in hun onderneming.
Wat betekent assetmanagement voor Heijmans? In gesprek met Sylvia Vogels
“Assetmanagement bij Heijmans is een hot topic. Niet voor niets hebben we sinds kort de afdeling ‘Assetmanagement’.