Lessen uit de branche: 3 kansen die je mist als je géén MJOP maakt

Een MJOP maken is voor steeds meer onderhoudsbedrijven standaard dienstverlening naar opdrachtgevers. Dat is niet voor niets. Ze merken dat het ze veel oplevert. Toch weet ik door de vele gesprekken die ik voer in de branche, dat er ook nog veel partijen zijn die geen MJOP’s maken. De reden is vaak dat het veel tijd kost om een MJOP te maken en het voor hen onduidelijk is wat zo’n MJOP dan oplevert. Bovendien: waarom zou je een MJOP maken als de opdrachtgever daar niet om vraagt? Daarom in dit blog meer over de kansen die een MJOP je biedt, gebaseerd op gesprekken met grote, middelgrote én kleinere onderhoudsbedrijven.

Kans 1: Met een MJOP kun je beter adviseren door inzicht in prestaties

Ook als je opdrachtgever er niet om vraagt is het slim om een MJOP te maken. Waarom? Omdat het je inzicht geeft in hoe het gebouw en de gebouwdelen van de opdrachtgever erbij staan en je hem daarmee goed kunt adviseren.

Sterker nog: met consistent ingevoerde data kun je ook projecten vergelijken. Waarom wordt de luchtverdeler bij dat ene project binnen 10 jaar vervangen en bij het andere project niet? Dat soort inzichten, daar leer je zelf ook veel van.

Helemaal interessant wordt het als je nog andere databronnen gaat koppelen, zoals storingsinformatie. Dan kijk je niet alleen vooruit, maar kijk je ook terug. ‘Die installatie heeft heel veel storingen, maar moet eigenlijk nog niet vervangen worden. Misschien moeten we de opdrachtgever adviseren deze toch alvast te vervangen?’

Kans 2: Een betere, betrouwbare relatie met je opdrachtgever opbouwen

Als je je opdrachtgever kunt adviseren, kun je ook een andere relatie met hem opbouwen. Je wordt namelijk een strategische gesprekspartner. Bovendien kun je met een MJOP aantonen dat je goed werk verricht. De data in je MJOP laten dat immers zien. Zo kun je een betere, betrouwbare relatie opbouwen met je opdrachtgever.

En dat dit belangrijk is, laten de marktomstandigheden in de branche de afgelopen decennia wel zien. Nu gaat het goed, maar in mindere tijden kunnen goede relaties je bedrijf door een crisis heentrekken.

Kans 3: Een constante cashflow

Dat gezegd hebbende: je bedrijf is natuurlijk ook gebaat bij een constante cashflow. Als je langlopende contracten hebt met opdrachtgevers, en je weet aan het begin van het jaar al grotendeels welk werk er het komende jaar op de rol staat, dan geeft dat rust en stabiliteit en heb je minder pieken en dalen in benodigd personeel. En dat laatste is in deze krappe arbeidsmarkt bepaald geen nadeel.

MJOP maken: Excel of software?

Een MJOP maken biedt dus veel kansen. Maar als je dan een MJOP gaat maken, wat kun je dan beter kiezen: Excel of software voor het maken van MJOP’s? Wij staan hier natuurlijk niet objectief in, maar afgaande op ervaringen van klanten kunnen we hier het volgende over zeggen.

Excel is een hele mooie, flexibele tool om MJOP’s mee te maken. Bovendien: het is gratis. Maak je maar 1 of 2 MJOP’s per jaar dan kun je met Excel prima vooruit. Worden het er meer, dan wordt het vaak snel te complex.

Bedrijven die bij ons aankloppen werken vaak al jaren met Excel, maar zijn daarmee vastgelopen. Bijvoorbeeld omdat een collega een hele mooie Excel had gebouwd met allerlei formules, waar echter niemand anders mee kon werken. Software biedt je onder meer de mogelijkheid om dwarsdoorsnedes te maken, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je eigen MJOP om zeep helpt. In dit interview vertelt Antwan van Dorst van Kemkens Utiliteit waarom zij overstapten op software en hoe dat bevalt.

Contact

Heb je naar aanleiding hiervan nog vragen over het maken van MJOP’s of over software voor MJOP’s? Neem contact met mij op, ik beantwoord je vragen graag.

Auteur artikel

Remco Iburg

Directeur

MEER LEZEN

Gerelateerde blogs