Klant aan het woord: Richard van Rijswijk van SPIE

Voor SPIE en haar klanten wordt het beheren van data van assets steeds belangrijker. Regelmatig spreken wij met onze klanten over het onderwerp assetmanagement. Deze keer is dat met Richard van Rijswijk, hij is als contractmanager bij SPIE verantwoordelijk voor het implementeren van onderhoudscontracten.

Over SPIE

SPIE Nederland is een dochteronderneming van de SPIE Groep, dé onafhankelijke Europese leider in multitechnische dienstverlening op de gebieden van energie en communicatie. SPIE Nederland begeleidt haar klanten in ontwerp, de uitvoering, de exploitatie en het onderhoud van netwerksystemen en energie-, infrastructurele-, industriële- en gebouwinstallaties.

Trends in de markt

Richard van Rijswijk vertelt: “De terechte wens vanuit de branche is dat steeds meer moet worden vastgelegd. Deze wensen komen enerzijds vanuit de klant, omdat zij onder andere hun o.a. financiële planningen steeds gedetailleerder willen maken. Anderzijds wordt de wet en regelgeving steeds strikter. Hier spelen wij als organisatie dan ook op in met slimme registraties.”

Professionaliseren

“Wij werken sinds kort met de het programma’s Value (voor het maken van calculaties), en al een langere tijd met Inspect (inspecteren) en Main. Main gebruiken we om meerjarenonderhoudsplannen en de conditiebepaling voor onze klanten te maken. We weten hierdoor precies wat leeft bij onze klanten, nu en in de toekomst.”

Starten met QR codes plakken en een database opbouwen  

Hij vervolgt: “Bij een nieuwe partner zijn wij op dit moment bezig met het labelen van alle assets middels QR codes. Onze servicetechnici plakken een sticker tijdens de nulmeting of het jaarlijks onderhoud. Het eerste jaar is het voor de servicetechnici vooral zaak om alle gegevens van de assets te verzamelen. Dit kunnen vaste gegevens zijn zoals merk, type, bouwjaar, maar ook extra informatie voor de volgende onderhoudsbeurt. Na een jaar hebben wij bij al onze klanten een onderhoudsbeurt uitgevoerd, dan zijn alle assets gelabeld met QR codes.”

Data als basis voor rapportages

“Iets anders waar wij ook mee zijn, is het maken van rapportages met hulp van de Asset-app. De verzamelde gegevens van de servicetechnici komen samen in de rapportagetool Vision. Wij willen met deze tool een extra rapportagemogelijkheid aan al onze klanten bieden. Zij kunnen hierdoor bijvoorbeeld specifiek op zoek naar de foto van de situatie of inzoomen op het vastgestelde gebrek. Voor onze klanten betekent dit dat zij meer inzicht hebben in hun eigen installaties.

Toekomst

“Uiteindelijk willen wij dat het hele proces van calculatie naar inspecteren naar rapporteren volledig in Prognotice gedaan gaat worden. Als we dit allemaal goed ingericht hebben dan gaat dit zo enorm veel tijd schelen voor diverse afdelingen. We beginnen nu met het verzamelen van data via de AssetApp en daarna presenteren via Vision. Ik praat jullie over een jaar graag bij over onze bevindingen!”. 

 

Jeroen Boxsem

Salesmanager

    j.boxsem@prognotice.nl
   06-29 58 80 48
    www.linkedin.com/in/jeroenboxsem/

MEER LEZEN

Meer nieuws

Zonde van de tijd!

Op welke vlakken wordt tijd verspild door servicetechnici op administratief gebied? Deze opmerkingen hoorden wij het meest.

Lees meer
Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Accepteer cookiesCookie instellingen