Toen de HEMA 6 jaar geleden een uitvraag deed voor het onderhoud aan al haar installaties, mét de eis dit te gaan vastleggen volgens NEN2767, kwam totaalinstallateur BLR-Bimon bij Prognotice terecht. Inmiddels heeft de totaalinstallateur, naast alle (sport)scholen, kinderdagverblijven en kantoren in haar portefeuille, ook de installaties van alle 550 Action winkels in de Benelux in onderhoud. Wim Birkhoff, mede-eigenaar van BLR-Bimon: “Door het inzicht dat we kunnen geven, zitten we echt op een andere manier met klanten aan tafel. We willen graag een partner zijn. Dat lukt nu met Prognotice nog beter en ook onze klanten zijn daar superblij mee.”
BLR-Bimon ontstond in 1994 uit een fusie tussen de bedrijven BLR en Bimon, beide familiebedrijven met een focus op de lange termijn. Waar in de beginjaren in de werkzaamheden vooral nog het accent lag op airconditioning (BLR bracht airconditioning in 1969 naar Nederland), groeide het bedrijf door de jaren heen uit tot een totaalinstallateur met 125 medewerkers.
Van de engineering tot het daadwerkelijk maken en onderhouden van de installaties, BLR-Bimon beheerst het complete proces. Voor kleine gebouwen zoals scholen en kinderdagverblijven, én hele grote gebouwen, zoals het nieuwe H-Park in Hilversum dat straks 9.500 m² kantoorruimte bevat, 33 woon-/werkunits en 36 shortstay-woningen.
Toegespitst op NEN2767 inspecties
Wim Birkhoff: “Toen de HEMA indertijd de vraag in de markt legde voor het onderhoud aan al haar installaties, zijn wij voor die NEN2767-eis op zoek gegaan naar geschikte softwarepakketten. Met drie partijen gingen we uiteindelijk in gesprek en daar stak Prognotice voor ons duidelijk bovenuit. Partijen die dit soort software aanbieden, bieden vaak een compleet ERP-pakket waar die NEN-conditiemetingen een klein onderdeel van zijn. Prognotice is helemaal toegespitst op dit vlak en was hierin bovendien het meest ver. De wetgeving is compleet verwerkt in de software, het zit in alle formules om de status te bepalen.”
Partner van de klant
BLR-Bimon merkte vervolgens al snel verschil in de manier waarop zij met de klant aan tafel zit. Wim: “We waren wel gewend om onze klanten te adviseren, om een soort budgetprognose te maken op basis van de storingen van apparaten. Maar nu, met de software van Prognotice, krijgen we op apparaat-niveau inzicht in wanneer er geïnvesteerd moet worden. We hebben daardoor een heel ander gesprek met de klant. We zijn echt partners geworden.”
Weten waar je aan toe bent
Inmiddels doet BLR-Bimon voor het tweede jaar op rij ook het onderhoud aan de installaties van alle Actions in Nederland, België en Luxemburg. Wim: “Action kwam net als de HEMA uit een periode waarin er nagenoeg niets was gedocumenteerd en binnen een jaar sloegen we een gigantische slag. Action heeft nu compleet inzicht in haar installaties en is daar superblij mee. Het geeft veel meer rust, ze weten veel beter waar ze aan toe zijn, Financieel, maar ook in het plannen van de werkzaamheden. We kunnen het goed uitsmeren over het jaar, er zijn geen pieken en dalen meer.”
Totaal niet ingewikkeld
In totaal werken nu 7 monteurs bij BLR-Bimon met Prognotice. De consultant van Prognotice helpt daar uiteraard bij, maar BLR-Bimon doet ook veel zelf. “De monteur die de HEMA deed, maakte een instructie voor zijn collega’s, maar heel belangrijk is regelmatig overleg. Je moet als monteur op basis van je visuele inspectie inschatten wat de status is en dat is toch enigszins subjectief. De ene monteur vindt de intensiteit of ernst hoger dan de andere monteur. Dat moet je dus standaardiseren. Dat betekent: goed vergelijken en vooral de eerste tijd veel bij elkaar komen, rapporten op de beamer zetten en gezamenlijk doornemen: ‘ik zie dit zo en ik zie dit zo’. Maar ingewikkeld is het zeker niet. We hebben nu veel meer inzicht in installaties en van alles boekjes met foto’s erin. Als er een vervanging komt, kunnen we snel in de foto’s kijken. Projectleiders zijn heel blij met de rapporten van onze serviceafdeling. Alles is zo goed gedocumenteerd, ze kunnen vaak zonder een bezoek aan het project offreren vanuit de software.”
Alles verbinden in een totaaloverzicht
En hoe ziet Wim de toekomst? “Waar we naartoe willen is systemen koppelen, zodat je nog meer realtime inzicht krijgt. Een Mercedes is continu verbonden met de garage. Dan belt de garage op dat je moet komen, omdat er binnenkort iets kapot gaat. Daar lopen we in onze branche wel iets op achter, storingen kunnen voorspellen. Maar daar gaat het nu heel snel naartoe. Prognotice zal daar een rol in spelen. Prognotice heeft de informatie en kan die ook goed presenteren aan de klant. Alles verbinden in een totaaloverzicht, dat is de volgende stap.”
MEER LEZEN
Meer klantverhalen
FILM Energiewacht: MJOP-software voor technisch beheer op niveau
”De Service Delivery Managers maken de MJOP’s voor de klanten. Die geven niet alleen de klanten inzicht, maar ook onszelf: we weten wat we de komende jaren van hen kunnen verwachten”, aldus Willem Maurits van Energiewacht.
FILM Kuijpers: Slimmer onderhoud met MJOP-software
”we kunnen nu met één druk op de knop de meerjaren onderhoudsbegrotingen voor al onze locaties uitrollen. In gesprek met Angelo Rek en Dennis Keizer van Kuijpers over de MJOP-software van Prognotice”.
Het geheim van Megens Technisch Beheer: de MJOP-software van Prognotice
”Met de MJOP-software kunnen we onze klanten beter voorzien van financieel gedreven advies. In gesprek met Paul Vos van Megens Technisch Beheer over de MJOP-software van Prognotice”.
Meer structuur en een betere klantrelatie voor Bonarius door de MJOP software van Prognotice
”De MJOP-software geeft ons in een oogopslag overzicht en de juiste structuur. In gesprek met Dave Schouten van Bonarius over de software van Prognotice”.
Bij Schouten Techniek zijn klanten altijd direct geïnformeerd
“Opdrachtgevers kiezen voor ons omdat we snel onze informatie kunnen delen vanuit het veld.”