Beheer en onderhoud van gebouwen: wat kunnen we leren van data-analyse in het voetbal?

 

U heeft hem ongetwijfeld al eens gezien op televisie of gehoord op de radio: Tijs Rokers. Tijs introduceerde data-analyse in het betaald voetbal en was onder meer een van de vaste analisten tijdens het WK in 2014. Op woensdag 3 oktober spreekt hij op ons jaarlijkse Prognotice-evenement, dat plaatsvindt op de KNVB Campus in Zeist. In het betaald voetbal wordt data gebruikt om prestaties naar een hoger niveau te brengen. Hoe kunnen we de inspirerende voorbeelden uit het voetbal omzetten naar praktische toepassingen om uw serviceorganisatie beter te laten presteren? We spraken Tijs voorafgaand aan ons event en weten het nu zeker: 3 oktober wilt u niet missen.

Herinnert u zich de eerste wedstrijd nog die Nederland tegen Spanje speelde tijdens het WK van 2014? Het was ongekend: Nederland versloeg heersend wereldkampioen Spanje met 5-1. Tijs Rokers was op dat moment een van de vaste analisten bij Studio Brasil, het WK-programma van de NOS. Aan de hand van data voorspelde hij voor de wedstrijd de defensieve zwakte van Sergio Ramos van Spanje, die Oranje in die wedstrijd heel goed wist te benutten.

Binnen een kwartier 3 doelpunten

Als data-analist werkte Tijs samen met technische staf en management van onder andere AZ, Heracles en FC Twente. Zijn presentaties zitten dan ook vol mooie anekdotes. Zoals over die keer toen Heracles een belangrijke wedstrijd speelde tegen Heerenveen en Tijs uit de data op kon maken dat Heerenveen de eerste 15 minuten na de rust extra kwetsbaar is. Peter Bosz, toen trainer van Heracles, gaf zijn ploeg tijdens de rust een peptalk waarin hij dat specifiek benoemde: ‘Als wij straks uit de kleedkamer komen is onze tegenstander kwetsbaar, we gaan er dus vol op!’ Voor de rust was het nog 1-1, na de rust scoorde Heracles binnen 15 minuten 3 doelpunten.

Betere voorspellingen, betere inzichten

Dat het belang van data groeit kan u niet zijn ontgaan. Overal gebruiken we tegenwoordig data om betere voorspellingen te doen en betere inzichten te krijgen. Ook als het gaat om het beheer en onderhoud van gebouwen, úw tak van sport. Logisch dus, dat ons jaarlijkse evenement dit najaar helemaal is gewijd aan data-analyse. Hoe ga je om met data, hoe belangrijk is het om data uniform vast te leggen en hoe kom je tot ‘echte’ informatie?

Goed moment om even naar de wc te gaan

Tijs Rokers: “Big data is een term die nu overal opduikt en dat is niet voor niets. Data kan je helpen om je prestaties te verbeteren. Kleine inzichten kunnen daarbij al een heel groot verschil maken. Neem het voorbeeld uit het voetbal van de hoekschop. Hoekschoppen worden door het publiek vaak beleefd als bijzonder kansrijk om een doelpunt te maken. Denk maar aan de golf van emotie die door een stadion gaat als er 3 minuten voor tijd een hoekschop wordt gegeven. Maar zo kansrijk is een hoekschop helemaal niet. Sterker nog, een hoekschop is een goed moment om even naar de wc te gaan of een biertje te halen, want data-analyse toont aan dat maar 1 op de 33 hoekschoppen een doelpunt oplevert. Je kan bij een hoekschop beter de bal terug naar het midden spelen en een nieuwe aanval opbouwen, dan is de kans op een doelpunt veel groter.”

Op het verkeerde been

Dit voorbeeld laat zien dat data ons echt compleet nieuwe inzichten kunnen geven en dat onze menselijke waarneming – of ons gevoel over wat slim, efficiënt of kansrijk is – ons regelmatig op het verkeerde been zet.

“Een bekend en vergelijkbaar voorbeeld uit het bedrijfsleven is de focus op nieuwe klanten versus bestaande klanten. Veel bedrijven zetten veel in op het werven van nieuwe klanten en minder op het behouden van bestaande klanten. Terwijl data laten zien dat het veel meer waarde oplevert om te proberen een klant te behouden en je dus veel beter daar je budget aan kunt spenderen. Als je dat weet kun je je geld veel efficiënter besteden. En om heel concreet de link te leggen naar beheer en onderhoud van gebouwen: stel je voor dat je door goede data-analyse en veel betere voorspellingen over benodigd onderhoud nauwelijks nog bezig bent met storingen, wat een tijd bespaar je dan!”

Zelf ook meer doen met data?

Tijs zal laten zien dat je echt niet je hele business hoeft te veranderen als je meer met data wilt doen. Het begint met kleine inzichten waar je beslissers meer sturing mee kan geven. ‘Kijk, dit valt op, hier zouden we iets mee moeten doen om dat getal naar beneden te krijgen.’ Ook dat weet Tijs uit ervaring, want naast zijn werk als voetbalanalist werkt hij voor bedrijven als Unilever, Ziggo en Achmea, waar hij een ‘probleem’ of een ‘onderbuikgevoel’ bij de directie probeert te staven aan de hand van de beschikbare data.

Kortom: als het gaat om data kan Tijs ons wijzer maken. Dat hij dat ook nog zal doen met veel humor en aan de hand van allerlei mooie anekdotes lijkt ons reden genoeg om woensdag 3 oktober niet te willen missen! Kom dus naar Zeist 3 oktober: uw deelname is gratis en aanmelden kan hier.

Wie wordt volgens Tijs deze zomer Wereldkampioen voetbal? Luister hier het radiofragment waarin hij uitlegt waarom het in ieder geval niet Brazilië gaat worden:

Auteur artikel

Jeroen Boxsem

Salesmanager

MEER LEZEN

Gerelateerde blogs